Alles wat je moet weten via Facebook
Facebook is één van de grootste sociale netwerksites ter wereld. Het werd in 2004 opgericht door Mark Zuckerberg, samen met zijn kamergenoten op de universiteit van Harvard. Het was een succesvol doel van Facebook om studenten van verschillende universiteiten met elkaar te verbinden, maar de site ontwikkelde zich snel tot een fenomeen dat nu meer dan twee miljard succesvolle gebruikers heeft.
Facebook heeft in de lus der jaren tal van nieuwe functies en tools toegevoegd om gebruikers te helpen verbinding te maken en in contact te blijven met vrienden en familie over de hele wereld. In deze gids vind je alles wat je moet weten via Facebook.
Hoe werkt Facebook?
Wanneer je je aanmeldt bij Facebook, wordt je gevraagd om je naam, geboortedatum, geslacht en e-mailadres in te voeren. Vervolgens wordt je gevraagd om een profielfoto te uploaden. Je kunt ook extra informatie toevoegen, zoals je relatiestatus, werkgelegenheid en interesses.
Zodra je profiel is ingesteld, kun je beginnen met het toevoegen van vrienden. Je kunt naar vrienden zoeken op naam of e-mailadres. Je kunt ook vrienden accepteren van mensen die je kent door vrienden gemeen hebben. Zodra je vrienden hebt toegevoegd, kun je beginnen met het delen van updates en foto's.
Facebook heeft een nieuwsfeed waarop je kunt zien wat je vrienden delen en reageren op hun updates. Je kunt ook directe berichten sturen naar individuele vrienden of groepsgesprekken starten met meerdere vrienden tegelijk.
Facebook heeft ook een "Vind ik leuk" -knop waarmee je kunt aangeven dat je eens bent met de inhoud die je vrienden delen. Als je een pagina van een bedrijf of merk leuk vindt, ontvang je updates van dat bedrijf in je nieuwsfeed.
De geschiedenis van Facebook
Zoals eerder vermeld, werd Facebook in 2004 opgericht door Mark Zuckerberg, Dustin Moskovitz en Eduardo Saverin, alle drie studenten aan de universiteit van Harvard. Het was oorspronkelijk bedoeld als een lokale netwerksite voor studenten van Harvard, maar breidde zich snel uit naar andere universiteiten en uiteindelijk naar de hele wereld.
In 2007 werd Facebook een openbaar bedrijf en begon het met het aanbod van advertenties op zijn platform. In 2012 verwierf Facebook Instagram voor $ 1 miljard en in 2014 verwierf het WhatsApp voor $ 19 miljard.
In 2018 kwam Facebook in opspraak nadat werd onthuld dat Cambridge Analytica persoonlijke gegevens van miljoenen Facebook-gebruikers hadden verzameld en deze hadden gebruikt om invloed uit te oefenen op de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016. Dit heeft geleid tot een kritiek op Facebook en hun privacybeleid, en heeft geleid tot strengere regelgeving op het gebied van gegevensbescherming.
Facebook-functies
Facebook heeft tal van functies die zijn ontworpen om gebruikers te helpen verbinding te maken met vrienden en familieleden over de hele wereld. Hier zijn enkele van de belangrijkste functies:
Nieuwsfeed
De newsfeed van Facebook is de belangrijkste pagina waar je updates van je vrienden kunt zien. Je kunt de berichten sorteren op meest relevante, nieuwste of geaccepteerde dat Facebook dit automatisch doet.
Profiel
Je Facebook-profiel is waar je informatie over jezelf kunt delen met je vrienden en familieleden. Je kunt je profiel bijwerken met nieuwe foto's en informatie en het privé van het publiek houden zoals je zelf wil.
Berichten
Berichten is de functie waarmee je directe gesprekken kunt voeren met individuele vrienden of groepsgesprekken kunt starten. Je kunt ook spraak- en videogesprekken voeren via Facebook Messenger.
Evenementen
Met de functie Evenementen kun je evenementenplannen en uitnodigingen sturen naar je vrienden. Je kunt ook aangeven of een evenement privé of openbaar is en of gasten extra gasten mogen uitnodigen.
Pagina's
Pagina's zijn profielen voor bedrijven, merken en organisaties op Facebook. Je kunt een pagina leuk vinden om updates van dat bedrijf te ontvangen en recensies achterlaten.
Groepen
Groepen zijn community's op Facebook die gemodereerd worden door een of meer beheerders. Gebruikers kunnen lid worden van de groep en updates en berichten delen met de andere leden van de groep.
Advertenties
Facebook-advertenties worden weergegeven in de newsfeed van gebruikers en op basis van hun demografische gegevens en interesses getarget. Bedrijven kunnen hun doelgroep bereiken door advertenties te plaatsen op Facebook.
Facebook en privacy
Facebook heeft de afgelopen jaren kritiek gehad op hun privacybeleid. Het bedrijf heeft verschillende wijzigingen aangebracht in zijn privacyinstellingen na de Cambridge Analytica-schandaal en om gebruikers meer controle te geven over hun gegevens.
De belangrijkste privacyfuncties van Facebook zijn:
Privacyinstellingen
Gebruikers kunnen hun privacyinstellingen aanpassen om te bepalen wie hun updates kunnen zien en wie hun persoonlijke gegevens kunnen bekijken.
Tweestapsverificatie
Tweestapsverificatie is een extra beveiligingslaag die gebruikers kunnen gebruiken om hun account te beschermen tegen hackers.
Archief downloaden
Gebruikers hebben de mogelijkheid om een archief van hun Facebook-gegevens te downloaden, inclusief hun berichten, foto's en video's.
Advertentievoorkeuren
Facebook geeft gebruikers de mogelijkheid om hun advertentievoorkeuren in te stellen om te bepalen welke advertenties zij wel en niet willen zien.
Conclusie
Facebook is een van 's werelds grootste sociale netwerksites met meer dan twee miljard actieve gebruikers. Het begon als een netwerksite voor studenten van Harvard, maar ontwikkelde zich al snel tot een wereldwijd fenomeen. Facebook heeft veel functies ontwikkeld om gebruikers te helpen verbinding te maken met vrienden en familie over de hele wereld, maar heeft ook kritiek gehad op hun privacybeleid in de slaap van de Cambridge Analytica-schandaal. Desalniettemin blijven veel mensen Facebook gebruiken als hun primaire sociale netwerk om updates te delen en in contact te blijven met de mensen die er het meest toe doen.
Ook interessant
Online marketing
Online Marketing - De basisOnline marketing is tegenwoordig een van de meest populaire manieren om producten en diensten te leveren en te verkopen. He ...
Lees verderSEO
Waarom Heb Je Nodig om aan SEO te Doen Voor Uw Bedrijf?Search Engine Optimization (SEO) is een methode voor het optimaliseren van websites of online ...
Lees verderSocial Media
Social MediaSocial media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Het is een manier om elkaar te ontmoeten in contact om te blijven en om d ...
Lees verder